Ministerstwo Edukacji Narodowej – zgodnie z zapowiedzianymi zmianami – rozpoczęło pracę nad „odchudzaniem” podstawy programowej. Pojawiły się informacje, co mogłoby zostać wykreślone z programu, realizowanego na lekcjach historii. Spośród wszystkich powstań MEN nie chce nauczać dzieci i młodzieży o tym zwycięskim – Powstaniu Wielkopolskim. O niesamowicie skutecznym zrywie Poznaniaków i Wielkopolan dowiedzieliby się tylko uczniowie, którzy uczą się historii na poziomie rozszerzonym.
Jak donosi portal i.pl – według nowego projektu zmian w podstawie programowej, które mają w części wejść w życie już od przyszłego roku szkolnego, uczniowie nie będą już uczyć się o jedynym w pełni zwycięskim powstaniu w historii Polski – Powstaniu Wielkopolskim. O zrywie, dzięki któremu udało się włączyć Wielkopolskę do II Rzeczypospolitej nie czekając na łaskę możnych z Zachodu, dowiedzą się jedynie ci uczniowie, którzy „rozszerzają” historię, np. na profilach humanistycznych.
Informacje dotyczące Powstania to według dokumentu MEN „treści nauczania, które eksperci proponują wykreślić z obecnie obowiązującej podstawy programowej”.
Oprócz Powstania Wielkopolskiego z lat 1918-1919 do zwycięskich powstań polskich zaliczane są jeszcze powstanie wielkopolskie z 1806 roku, sejneńskie z 1919 roku i dwa powstania śląskie z lat 1920 i 1921. Powstanie Wielkopolskie 1918-1919 jest bardzo często nazywane „jedynym zwycięskim” z uwagi na bezpośredni skutek w postaci wyzwolenia Wielkopolski spod okupacji Niemiec i przyłączenia regionu do tworzącej się II Rzeczypospolitej.
Nowa rząd chce nowej jakości w edukacji. Podstawa programowa zostanie odchudzona
Do 19 lutego b.r. trwały będą prekonsultacje ws. zmian programowych dotyczących proponowanych zmian w podstawie programowej. Swoje uwagi może złożyć każdy na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
„Celem zmian podstawy programowej jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania, co przy pozostawieniu aktualnego wymiaru godzin nauczania umożliwi nauczycielom i uczniom spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści, czego skutkiem będzie bardziej efektywne kształcenie” – twierdzą na swojej stronie internetowej władze MEN.
Nowa podstawa programowa ma zostać po części wdrożona w szkołach już w roku szkolnym 2024/2025. Kompleksowa reforma zacznie natomiast obowiązywać od 1 września 2026/2027 w szkole podstawowej, a od roku szkolnego 2028/2029 w szkołach ponadpodstawowych.