Warunki jesieni sprawiają, że jazda samochodem nie zawsze jest komfortowa. Najczęstszym problemem jest zaparowana szyba, przez którą mamy ograniczoną widoczność. Istnieje prosty trik, aby szyby w naszym samochodzie nie parowały!
Jaki jest sposób na parujące szyby w samochodzie? Dochodzenie trzeba zacząć od znalezienia przyczyny – tak będzie najprościej. Zazwyczaj problem zaparowanych szyb w aucie wynika naturalnie z obecności wilgoci w jego wnętrzu. Gromadzi się ona na odzieży, obuwiu, rzeczach które przynieśliśmy do środka. Inną przyczyną wilgoci w samochodzie może być też jego wiek albo niewłaściwa eksploatacja. Częstą przyczyną zaparowanych szyb jest także zużyty filtr kabinowy. Powoduje to wilgoć w aucie a nawet rozwijają się wtedy groźne dla zdrowia grzyby i pleśnie. Filtr kabinowy powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku.
Kolejnym powodem nadmiaru wilgoci we wnętrzu auta mogą być również zużyte uszczelki drzwi, okien czy szyberdachu, a to już prosta droga do wnikania wilgoci do kabiny. Gromadzeniu się wody sprzyjają ponadto niedrożne kanały odpływowe, na przykład w przednim podszybiu czy drzwiach, a w autach z szyberdachem również w okolicach okna dachowego.
Co pomoże na zaparowane szyby? Jak informuje redakcja Auto motor sport pomóc może klimatyzacja, która nie tylko chłodzi powietrze w upalne dni, ale także je osusza. Warto korzystać z klimatyzacji także jesienią i zimą, bo wówczas usuwana jest wilgoć. Jednak gdy we wnętrzu samochodu zgromadziło się dużo wilgoci, samo włączenie klimatyzacji nie wystarczy.
Drugim sposobem jest sięganie po pochłaniacz wilgoci. Można też zostawić w samochodzie rozłożone gazety, ręcznik papierowy czy skarpetę wypełnioną ryżem albo żwirkiem dla kota. A po kilku dniach wyjąć je z wnętrza, usuwając w ten sposób część wilgoci. W słoneczny dzień, w miarę możliwości powinno się postawić auto w słońcu, otwierając wszystkie drzwi i klapę bagażnika. Takie wietrzenie pomoże usunąć wilgoć.
A co zrobić, kiedy szyby już zaparowały a my się spieszymy?
- Należy włączyć nawiew i nakierować go na szybę. Wcześniej trzeba wyłączyć zamknięty obieg powietrza, bo to właśnie wilgotne powietrze w zamkniętym samochodzie jest źródłem problemu.
- W początkowej fazie warto uruchomić nawiew zimnego powietrza, później dopiero na ciepłe powietrze.
- Przetrzyj szybę za pomocą czystej szmatki, pamiętając jednak, żeby zrobić to dokładnie.
- W początkowej fazie jazdy warto unikać oddychania ustami i rozmów, ponieważ wilgotne i ciepłe powietrze kierowane jest wtedy prosto na szybę, pogarszając sytuację.
Po chwili para powinna zniknąć!