Ważna informacja dla klientów PKO BP! Polski bank ostrzega przed nowym oszustwem, którego ofiarą mogą padać osoby, posiadające konta i realizujące płatności internetowe w PKO. Chodzi o ostatnie próby oszustwa za pośrednictwem sfałszowanych wiadomości e-mail „od banku” z adresu „Księgowy PL <iod78893930@pkobp[KROPKA]pl” z tematem „PKO Bank Polski-Potwierdź płatność 2024.11.18”.
PKO Bank Polski ostrzega przed nowym oszustwem, którego celem są klienci banku. Sprytni przestępcy próbują wyłudzić pieniądze za pomocą fałszywych wiadomości e-mail z prośbą o „potwierdzenie płatności”. Może to być szczególnie mylące dla osób, które niedawno dokonywały, np. płatności internetowej. Należy pamiętać, że bank nigdy nie wyśle ci takiej wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Poniżej cytujemy oficjalny komunikat banku, który przytacza portal „Warszawa w Pigułce”:
„Bank nie jest autorem tych wiadomości. W treści e-maili znajduje się załącznik ze złośliwym oprogramowaniem.
Nie otwieraj załączników i nie klikaj w linki w tego rodzaju e-mailach. Jeśli klikniesz w link, możesz stracić pieniądze i kontrolę nad kontem.
Pamiętaj:
-
nasze e-maile i SMS-y nie zawierają linków,
-
zanim zalogujesz się do serwisu iPKO, zawsze sprawdzaj dokładnie adres strony,
-
linki do fałszywych stron zamieszczane są także w reklamach w wyszukiwarce i wyglądają jak zwykłe wyniki wyszukiwania.”
Najczęściej takie wiadomości służą wyłudzaniu danych osobowych – np. danych kontaktowych, numeru PESEL oraz adresu zamieszkania. Dane mogą zostać później wykorzystane do niecnych celów, takich jak, np. wzięcie kredytu przez przestępców na rachunek posiadacza numeru PESEL. Dlatego tak ważne jest, aby zastrzec swój numer PESEL.
Zanim otworzymy e-mail warto sprawdzić, czy już w tytule nie ma jakichś błędów albo podejrzanych detali. Po otwarciu wiadomości należy przede wszystkim zapoznać się z dokładnym adresem e-mail nadawcy maila. NIGDY nie klika w obrazki, załączniki i linki. To może prowadzić do zainstalowania na twoim urządzeniu złośliwego oprogramowania. Aby upewnić się, czy wiadomość rzeczywiście pochodzi z banku, należy zadzwonić na infolinię właściwego podmiotu. Pamiętaj, aby numer infolinii znaleźć na stronie banku, a nie w e-mailu!