Bez pralki trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie. Podobnie jest ze zmywarką. Oba sprzęty pozwalają oszczędzić nam sporo czasu i pieniędzy. Tak przynajmniej deklarują producenci. W rzeczywistości „pobierają” one dużo energii elektrycznej, co widzimy szczególnie na rachunkach. Okazuje się, że można sobie z tym poradzić i gruntownie obniżyć zużycie prądu. Jak tego dokonać?
Ile prądu pobiera pralka i zmywarka?
To, ile prądu „pożera” pralka zależy przede wszystkim od poziomu energetycznego sprzętu. Jeśli jest on wysoki, to urządzenie zużywa mniej energii. Przeważająca część pralek ma moc między 1000 a 1500 kWh. Gdy robimy jednorazowe pranie, to sprzęt pobiera 0,7-1,5 kWh. O ile jesteśmy w taryfie G11. Zaadresowana jest dla domostw, w których miesięcznie pralka pobiera energię za około 35 zł. Jeśli chodzi o zmywarkę, to sprawa ma się niemal identycznie.
Jak zmniejszyć rachunki? Rozważ zmianę taryfy
Dystrybutorzy prądu świadczą nie jedną, lecz trzy frakcje energetyczne. Pierwsza jest zaadresowana dla gospodarstw domowych. Kolejna – dla gospodarstw rolnych, a trzecia dla przedsiębiorstw.
Dziś rozpatrujemy taryfę pierwszą, czyli zaadresowaną dla obiektów mieszkalnych. G11 jest najpowszechniejsza i kosztuje 77 groszy za kWh. Nie jest to składka zmienna.
G12 to druga z taryf, dzieli się na 2 strefy czasowe: szczytową i pozaszczytową. W pozaszczytowej sprzęty pobierają tańszą energię, co szczególnie rzuca się w oczy na fakturze za prąd. Koszt tańszej strefy wynosi 45 groszy, a za droższą trzeba zapłacić 89 groszy za kWh.
Wyróżniamy jeszcze taryfę zmienną – G13. Ile wynosi cena za kWh w ostatniej ze stref? Wszystko podporządkowane jest porze roku. Od kwietnia do października energia jest tańsza od godziny 13.00 do 19.00, a także od 22.00 do 7.00. Natomiast od października do marca od 13.00 do 16.00, a potem od 21.00 do 7.00. O ile czerpiesz z taryfy G12 bądź G13, to zastanów się na uruchamianiem elektrosprzętów w godzinach pozaszczytowych.
Mamy na myśli głównie zmywarkę i pralkę. Korzystaj z nich w podanych wyżej godzinach, a twoje rachunki spadną nawet o połowę!. Ta strategia jest w sam raz dla odbiorców, którzy pracują zmianowo albo zdalnie.