Co stworzy przewagę w nadchodzących wyborach? Z pewnością coraz bardziej istotnym czynnikiem staje się internet. Część Polaków już wcale nie posiada telewizora – korzystają wyłączenie z informacji, które pozyskują z setek portali internetowych a także od innych użytkowników sieci. Z reguły są to ludzie młodzi – a więc potężny elektorat. Ten kto króluje w internecie, jest w stanie pozyskać go najwięcej.
Jeśli telewizję nazywamy „czwartą władzą” z powodu jej wpływu na poglądy, nastroje, a nawet decyzje wyborcze, internet śmiało możemy nazwać aspirującą „piątą władzą”. Tą piątą władzą nikt w zasadzie nie rządzi – jest zdecentralizowana i rozproszona, dzięki czemu można pozyskiwać informacje z takich źródeł, z jakich chce się korzystać. Telewizja nie oferuje takiego wyboru, ona tylko serwuje gotowy zestaw z reguły wyselekcjonowanych informacji. A wolność wyboru cenią sobie szczególnie ludzie młodzi.
„Elektorat internautów” to wielka gratka dla polityków. Dla polityka z każdej strony sceny politycznej konta w mediach społecznościowych to „must have” – konieczność. Działacze polityczni lubią się udzielać szczególnie na Twitterze, ale także na Facebooku.
Oto królowie polskiego internetu. Sławomir Mentzen zdominował politycznego TikToka, a Donald Tusk stara się dogonić lidera
W ostatnim czasie popularny stał się również TikTok, gdzie użytkownicy konsumują krótkie, lekkostrawne filmiki. To właśnie na tej platformie trwa obecnie największy wyścig w walce o zasięgi, a tym samym dotarcie do jak największej grupy młodych ludzie i zachęcenie ich do swoich postulatów.
„Super Express” sporządził ranking najpopularniejszych na TikToku polityków. Na pierwszym miejscu zestawienie niepodzielnie króluje Sławomir Mentzen – prezes Nowej Nadziei i współprzewodniczący Konfederacji. Liczby odsłon może mu pozazdrość nawet niejedna telewizja. Użytkownicy TikToka wyświetlili filmy Mentzena aż 23,9 mln razy.
Na drugim miejscu – choć o wiele dalej, niż rekordzista – uplasował się Donald Tusk. Jego nagrania wyświetlono 17,2 mln razy! To również imponujący wynik, jak na treści polityczne. Podium zamyka… kolejny polityk Konfederacji – Janusz Korwin-Mikke, którego tiktoki obejrzano już 6,8 mln razy. Gdyby do podium dostawić jeszcze jedno, najmniejsze pudło, stanąłby na nim lider AgroUnii Michał Kołodziejczak, który zdobył 5,3 mln odsłon.