
Nadchodzi nowy sezon rowerowy. Przygotowanie do niego roweru nie jest pracochłonne. Ale im więcej czasu mu poświęcisz teraz, tym mniej zawodu i usterek czeka cię podczas trasy. Konserwacja roweru jest łatwa i zaraz się o tym przekonasz. Zrób dokładny przegląd sprzętu, zwracając szczególną uwagę na łańcuch. Dzięki temu każda przejażdżka będzie dla ciebie komfortowa.
Jednym z najbardziej obciążonych elementów roweru jest łańcuch. Stała konserwacja pozwala obniżyć tarcie, co wpływa na zręczną jazdę i niewielkie zużycie mechanizmu.
Brud, który gromadzi się na łańcuchu, komplikuje jazdę, bo trzeba wkładać więcej siły na pedałowanie. Systematyczna konserwacja ma zasadniczy wpływ na kondycję łańcucha. Do jego mycia możesz wykorzystać wielofunkcyjny preparat WD-40. Obecne w nim substancje błyskawicznie rozprawią się z zanieczyszczeniami i nie zniszczą mechanizmu. Pamiętaj, że po zastosowaniu WD-40 należy zaaplikować na łańcuch olej. Dzięki niemu metalowe oczka będą się swobodniej przemieszczać.
Najpierw zdejmij łańcuch z roweru. Usytuuj go obok, przetrzyj ścierką, aby pozbyć się brudu z powierzchni. Potem zaaplikuj na cały łańcuch preparat WD-40. Poczekaj kilka minut, aż wsiąknie w zakamarki i przy pomocy szczotki zacznij go czyścić. Na koniec metalowy element opłucz wodą i wytrzyj ręcznikiem do sucha. Przymocuj go do roweru. Łańcuch wyczyszczony.
Możesz też użyć smaru woskowego zamiast WD-40. Naniesiony na łańcuch zbuduje na nim suchą osłonę, która zabezpieczy instalację przed zabrudzeniami. Wosk redukuje tarcie między ogniwami łańcucha, więc moc pedałowania jest płynniejsza i skuteczniejsza. Oprócz tego smar osłania mechanizm przed korozją i szybkim zużyciem, co korzystnie wpływa na jego żywotność. Napęd działa cicho, a zmiany biegów odbywają się bez zakłóceń.
Jak nasmarować łańcuch woskiem?
Rower ustabilizuj i podeprzyj, aby podczas pracy się nie chwiał. Smar nakładaj na czysty łańcuch. Nanoś go z umiarem – na każdy sworzeń (punkt łączności płytek łańcucha) przeznacz 1 kroplę środka. Obracaj korbę, a smar lepiej dotrze do wszystkich ogniw. Poczekaj, aby preparat wniknął w łańcuch (z reguły trwa to kilka minut, w razie potrzeby zajrzyj do instrukcji). Później usuń nadwyżkę substancji przy pomocy ściereczki. Gotowe.
Czytaj też: Klamka samochodu ma ukrytą funkcję. Uratuje Cię w beznadziejnej sytuacji!