Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała komunikat, w którym przekazała, że rozpoczął się przetarg na stworzenie koncepcji budowy trasy S17 z Piask do miejscowości Hrebenne, znajdującej się w województwie lubelskim, tuż przed granicą z Ukrainą.
Wedle pierwotnych planów, nowy odcinek łączący Lublin z polsko-ukraińskim przejściem granicznym będzie liczył 120 kilometrów. Proponowana koncepcja przetargu zakłada podzielenie go na trzy części. Najpierw zbudowany ma zostać odcinek o długości 44 kilometrów – od węzła Piaski Wschód do Łopiennika, natomiast dalej od węzła Krasnystaw Północ do Zamościa.
Druga część trasy ma wynosić 54 kilometrów. Zakładana droga ma przebiegać właśnie od Zamościa, aż do Tomaszowa Lubelskiego, obwodnicę Tomaszowa oraz trasę na południe. Końcowy odcinek drugiej inwestycji ma zatrzymać się tuż przed ukraińską granicą, w miejscowości Hrebenne.
Ostatnia część przetargu, przynajmniej w teorii, będzie najbardziej skomplikowana. Oprócz koncepcji programowej, czyli podstawy dla tego typu inwestycji, przyszły wykonawca będzie musiał również przygotować pełne studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Trzeci odcinek ma przebiegać od węzła Łopiennik i Krasnystaw Północ (ok. 9,8km) do Zamościa Sitaniec i Zamościa Wschód (ok. 12km).
Trasa łącząca Lublin z przejściem granicznym na Ukrainę będzie niezwykłym usprawnieniem drogi w obu kierunkach. Licząca 120 kilometrów autostrada niebawem powinna znaleźć swojego wykonawcę, bowiem zakłada się, że umowy zostaną podpisane w kwietniu przyszłego roku. Realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2021-2025.