Nie chcesz chorować? Jedz dużo cykorii

Cykoria nie bez powodu nazywana jest często warzywną królową jesieni i zimy. Bogactwo minerałów i witamin w niej się znajdujących, gwarantuje utrzymanie dobrego stanu zdrowia w tym okresie.

By w pełni wykorzystać zalety cykorii, należy prawidłowo ją przechowywać. Warzywo nie może być narażone na działanie światła, gdyż pod jego wpływem robi się bardzo gorzkie i zielenieje. Traci również swoje naturalne wartości odżywcze.

Dlaczego warto włączyć cykorię do jadłospisu? Przede wszystkim jest źródłem witamin i minerałów, w tym witamin A, B, B1, B2, C, E, K. Obfituje w składniki mineralne, takie jak magnez, fosfor, selen, potas, wapń, żelazo, cynk czy mangan. Zawiera również beta-karoten, kwas foliowy oraz błonnik.

Czytaj także:  Wałęsa o koronawirusie: Los nam pogroził palcem

Istotne jest także to, że cykoria zawiera dużo inuliny. Ten naturalny prebiotyk nie tylko reguluje pracę jelit, ale wzmacnia też organizm i usuwa z niego toksyny. Cykoria przyczynia się również do wzmocnienia paznokci oraz włosów i poprawy kondycji cery, będzie więc znakomitym naturalnym lekarstwem dla osób z tymi dolegliwościami.

Inną ważną cechą cykorii jest to, że zwalcza wolne rodniki, zabezpieczając organizm przed powstawaniem nowotworów. Warzywo obniża też poziom cholesterolu oraz stabilizuje poziom glukozy we krwi.

Czytaj także:  Pijesz kawę od razu po przebudzeniu? Możesz sobie zaszkodzić!

Warzywo to jest również doskonałym składnikiem diety dla osób z nadwagą i chcących pozbyć się zbędnych kilogramów. Cykoria zawiera tylko 15 kcal w 100 g., zaś znajdująca się w niej laktucyna i laktukopikryna przyspieszają trawienie, a tym samym spalanie tłuszczu. Warto także wiedzieć, że cykoria popita dużą ilością wody pozwoli nam na dłuższe zachowanie uczucia sytości.

Czytaj także:  Czy jest sens kupować suszarkę do grzybów?

Wiele osób niechętnie sięga po cykorię z uwagi na jej gorzki smak. Tymczasem można się go bardzo szybko pozbyć. Wystarczy przed przygotowaniem dania porządnie wymoczyć ją w wodzie z dodatkiem soli lub z soku z cytryny, a ponadto usunąć z niej głąb. Potem można już przyrządzić z cykorii wiele pysznych potraw. Można podać ją jako surówkę, udusić, skarmelizować w sosie balsamico czy podać ją na stół  grillowaną z gruszką, bekonem i serem pleśniowym.

Komentarze

Nie przegap najciekawszych wiadomości! Obserwuj nas w Google News.