przesilenie zimowe

Przesilenie zimowe wpływa na przebieg snu oraz samopoczucie. Kiedy ilość światła dziennego jest ograniczona, a dni są bardzo krótkie, wiele osób może czuć się melancholijnie. Brak światła i wahania temperatury mogą mieć istotny wpływ na organizm. Przesilenie zimowe wysyła pewne objawy, które można zidentyfikować.

Sezonowe zaburzenia afektywne (SAD) są niejednakowymi zmianami nastroju. Można je odczuć w grudniu, styczniu i lutym. Wtedy często pojawia się zmęczenie i ospałość. Następuje też spadek motywacji, który objawia się niewielką chęcią do podjęcia wysiłku fizycznego i najlepiej byłoby wtedy spędzić czas na kanapie pod ciepłym kocem i nic nie robić. Ograniczona ilość światła obniża zapał do działania, snucia planów i zdobywania celów. Mogą pojawić się także przejściowe problemy z zasypianiem i porannym wstawaniem. Ponadto w organizmie może wystąpić deficyt witaminy D, co koreluje z odczuciem zmęczenia. Przesilenie zimowe oddziałuje też na wydzielanie hormonu snu – melatoniny. Inny objaw to ból głowy, który nie musi dokuczać każdemu, aczkolwiek ludzie podatni na takie bóle czasami ciężko przechodzą etap przesilenia. W tym czasie organizm wytwarza mniej melatoniny i serotoniny, co przekłada się na zmniejszenie libido, a nawet niekorzystny wpływ na płodność.

Przesilenie zimowe – jak sobie z nim radzić?

Aby radzić sobie z przesileniem należy zdrowo się odżywiać – dostarczać sobie niezbędnych substancji pokarmowych, które dodadzą energii. Jednak nie należy przesadzać z cukrem, ponieważ pobudza on tylko na krótko, a potem znów pojawia się znużenie. Należy zatem ograniczyć słodycze, kawę i napoje energetyczne. Ważne jest nawadnianie. Codziennie trzeba pić co najmniej 8 szklanek wody i lepiej zrezygnować z alkoholu. Wysiłek fizyczny pomaga walczyć z przesileniem, bowiem ćwiczenia zwiększają poziom energii i wpływają na uwalnianie hormonu szczęścia – serotoniny.

Również fototerapia, czyli leczenie światłem jest sposobem leczenia tymczasowej depresji, gdyż poprawia samopoczucie. Więcej światła wiąże się z ustabilizowaniem wewnętrznego zegara biologicznego i regulacją poziomu melatoniny w organizmie. Warto także suplementować witaminę D i magnez. Jeśli odczuwasz objawy SAD, najlepiej skonsultuj się z lekarzem.

Obserwuj nas w Google News i bądź na bieżąco!

→ Wejdź i naciśnij gwiazdkę

Autor tekstu: ShareInfo.pl

Wydawca strony ShareInfo.pl | Kategoria ogólna