Robisz to codziennie. Uważaj, bo możesz umrzeć!

– Światowa Organizacja Zdrowia uznała siedzenie za czwartą przyczynę zgonów na świecie. Co roku, za sprawą siedzącego trybu życia umiera 3 mln osób – podaje Women’s Health.

Siedzenie jest bardziej niebezpieczne niż palenie papierosów. Informacje przytoczone przez Women’s Health potwierdza WHO. Naukowcy twierdzą, że jedna godzina na krześle lub fotelu w pozycji siedzącej skraca życie aż o 21 minut podaje Agencja PAP.

Co zrobić, jeśli tryb życia zmusza nas do siedzenia?

Czytaj także:  Czy witamina C chroni przed koronawirusem?

1. Zamiast autobusem przejdź się piechotą wysiadając dwa przystanki wcześniej, jeśli czas, pogoda i alerty smogowe na to pozwalają. Lekarze uważają, że wystarczy pół godziny dziennego ruchu o średniej intensywności, gdyż w znacznym stopniu niweluje to skutki siedzącego trybu życia.

2. W pracy co pół godziny wstań z krzesła i przez min. minutę bądź w ruchu: spaceruj po korytarzu, zrób kilka przysiadów lub skłonów. Godzina spędzona w bezruchu powoduje problemy z kręgosłupem i niedokrwienie mięśni. Może też utrudnić nasze skupienie uwagi i osłabić kreatywność.

Czytaj także:  Czyni cuda ze skórą i kosztuje mniej niż dwa złote!

3. O śniadaniu i lunchu również nie powinniśmy zapominać. Siedzenie spowalnia perystaltykę jelit, dlatego pomyśl o błonniku; jest go dużo w kaszach, pieczywie pełnoziarnistym, warzywach. Bardzo potrzebne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które wspomagają pracę serca i układ krążenia; jedne z najlepszych źródeł tych kwasów to oleje i morskie ryby.

4. Woda też jest bardzo ważna. Badania wykazują, że aż 40% ludzi z Polski wypija za mało wody w ciągu dnia. A siedzenie, plus mało błonnika, plus mało wody to gwarantowane zaparcia, a to prowadzi szybko do pojawienia się hemoroidów. Jeśli dużo siedzisz – pij co najmniej 1,5 litra wody dziennie.

Czytaj także:  „Jestem przerażony”. Minister zdrowia o obchodzeniu restrykcji związanych z koronawirusem

5. Nasze serce również źle pracuje, gdy brakuje wody. Spada wtedy ciśnienie krwi i serce musi się więcej napracować, by dostarczyć ją do każdego organu. Według naukowców z uniwersytetu w Kalifornii osoby, który wypijały przynajmniej 5 szklanek wody dziennie, dużo rzadziej zapadały na choroby układu krążenia .