Ból kręgosłupa. Poznaj kilka ważnych kwestii

Ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa może dotyczyć ponad połowę z nas. Może znacznie skomplikować życie: ciężko jest prowadzić auto, chodzić, ćwiczyć, a nawet proste wiązanie sznurówek sprawia problem. Jak się przed tym uchronić?

   

Ból kręgosłupa – jak sobie z nim radzić?

Odcinek piersiowy

Jedną z reakcji na stres jest płytki oddech. W sytuacji, gdy przestajesz oddychać przeponą, to oddychasz przede wszystkim klatką piersiową, a wtedy wzrasta napięcie mięśni znajdujących się na wysokości płuc, w tym też mięśni przy kręgosłupie. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy oddychasz przeponą, połóż rękę na klatce piersiowej i brzuchu. Oddychaj i obserwuj, która dłoń się unosi. Jeżeli ta na klatce, to postaraj się wciągać powietrze jakby do brzucha – ból zmaleje.

Gorset mięśniowy

Mięśnie głębokie mają stabilizować całe ciało i chronić przed przeciążeniem kręgosłupa. Jeśli chciałbyś sprawdzić, czy masz wytrzymałe mięśnie głębokie korpusu, postaraj się zrobić proste ćwiczenie – deskę. Jeżeli nie wytrwasz 1 minuty, to znaczy, że mięśnie masz słabe. Aby je wzmocnić powinieneś częściej ćwiczyć deskę. Trenować musisz tak długo, aż 60 sekund nie będzie dla Ciebie zagwozdką. Na początku najlepiej wykonuj to ćwiczenie z podparciem na kolanach.

Zobacz także:  Węgry sprowadzą chińską szczepionkę przeciwko koronawirusowi. Chcą uniezależnić się od dostaw z UE
   

Miednica

Podczas siedzenia miednica jest wygięta, natomiast kręgosłup musi to wyrównywać. Im dłużej siedzisz, tym bardziej obarczasz kręgosłup, a jednocześnie nadwyrężasz mięśnie miednicy. Długotrwała pozycja siedząca może wywołać bóle w odcinku lędźwiowym. Aby do tego nie dopuścić, powinieneś co około 30 minut wstać i przejść się (np. do innego pokoju i z powrotem), a następnie zrobić przysiad.

Odcinek szyjny

Sztywny kark oddziałuje na cały odcinek kręgosłupa, który z kolei musi wyrównać ograniczoną ruchomość głowy. Po jakimś czasie kręgosłup będzie bardziej przeforsowany, w wyniku czego może powstawać ból w miejscach bardzo oddalonych od karku. Aby poluzować mięśnie karku, na początku należy pokręcić głową („naszkicować” nosem okrąg) i sprawdzić konkretnie, które miejsce boli. Potem co kilka godzin rozciągać lekko to miejsce.

   

Mięśnie tylne uda

Zbyt słabe mięśnie tylne uda mogą przyczynić się do bólu kręgosłupa. Aby je wzmocnić należy położyć się na plecach, następnie ugiąć nogi w kolanach oraz kilka razy unosić biodra. Należy zrobić to tak, aby uda i plecy układały równą linię.

     

NIE PRZEGAP NAJCIEKAWSZYCH ARTYKUŁÓW

→ OBSERWUJ NAS W GOOGLE NEWS