surowe brokuły
fot. Unsplash

Wiele osób na pewno kiedyś zastanawiało się, czy brokuł można zjeść na surowo. Chociaż surowe warzywa są przeważnie zdrowsze, to każda receptura na danie z brokułów zaleca, aby poddać je uprzedniej obróbce termicznej. Jak więc jest z tym zielonym warzywem?

Czy można spożywać surowe brokuły?

Okazuje się, że brokuły jak najbardziej można jeść na surowo. Taka konsumpcja ma jednak swoje ujemne i dodatnie strony. Jest rzeczą oczywistą, że najcenniejsze są warzywa spożywane bez wcześniejszej obróbki cieplnej. W wyniku działania wysokiej temperatury znika bowiem pewna ilość witamin i związków odżywczych w nich zawartych. Część z nich jest także wymywana przez wodę podczas gotowania. Powstaje więc myśl, że niepoddane żadnej obróbce brokuły również będą zdrowsze niż gotowane. I ogólnie rzecz biorąc tak będzie, jeśli skupimy się na sulforafanie, czyli korzystnym przeciwutleniaczu. Znajduje się on we wszystkich warzywach z rodzaju krzyżowych. Może on chronić przed chorobami serca, nowotworami i cukrzycą. Ludzki organizm lepiej przyswaja tę substancję z surowego brokuła.

Zresztą w trakcie obróbki cieplnej degradacji ulega znaczna część witaminy C. Podczas smażenia brokuła znika jej najwięcej, nieco mniej przy gotowaniu, a najmniej w trakcie gotowania na parze. Z gotowanego brokuła natomiast łatwiej przyswoimy beta-karoten. Substancja o właściwościach antyoksydacyjnych staje się bardziej aktywna pod wpływem obróbki cieplnej.

Jak jeść brokuł na surowo?

Jeżeli chcesz zjeść surowego brokuła, najpierw staranie go opłucz, a potem osusz. Następnie podziel go na mniejsze różyczki, które możesz maczać w ulubionym sosie albo chrupać same. Możesz także dodać zielone różyczki do sałatki. W postaci surowej można jeść też łodygi brokuła, ale mają one dużo włókien, dlatego warto posiekać je w cienkie plastry.

Wady każdego brokuła

Chociaż brokuł to roślina bogata w błonnik, witaminę C, a także inne przeciwutleniacze, to część osób po jego spożyciu może mieć problemy trawienne, gazy i wzdęcia. Takie osoby powinny sięgać raczej po warzywo gotowane. Osoby, które nie odczuwają dyskomfortu po zjedzeniu brokuła i chcą wyciągnąć z niego maksymalną ilość smaku i wartości zdrowotnych, mogą przygotować go na parze. Zachowa chrupkość i większość dobroczynnych składników.

Obserwuj nas w Google News i bądź na bieżąco!

→ Wejdź i naciśnij gwiazdkę